خانه / تاریخ / آنتون فلتنر ، نابغه مهندسی رایش سوم

آنتون فلتنر ، نابغه مهندسی رایش سوم

آنتون فلتنر به لاتین Anton Flettner زاده ۱ نوامبر سال ۱۸۸۵ میلادی مسیح و درگذشته ی ۲۹ دسامبر ۱۹۶۱ یک مخترع و مهندس هوا فضا و فعال در آلمان نازی بود. فلتنر کمک های مهمی به دیزاین هلیکوپتر ها و هواپیماهای آلمانی می کرد. او متولد شهر هارتسام که امروزه به «هارتسام آم ماین» نامی است بود که این شهر از توابع ایالت هسن در آلمان است و از زمان رایش سوم تا کنون تغییراتی چندانی به خود ندیده است.

جنگ جهانی اول:

در حین جنگ جهانی اول فلتنر توانست باله ی توازن که امروزه در انتهای بسیاری از هواپیماها اجبارا نصب می شود و باعث حفظ تعادل آن ها می گردد را توسعه بخشد. او تحت حمایت فردیناند زپلین (Ferdinand Zeppelin) کار می کرد. او روی کنترل کننده های خودکار در هواپیماهای بمب افکن و ارتشی تحقیقات و آزمایشات بسیاری انجام داد. این کار در اوایل به اوج خود رسید، فلتنر توانست ۱۰۰۰ کیلوگرم کابل را به سطح موشک انتقال دهد.

باله های توازن یا همان Servo Tab از اختراعات فلتنر بود. این باله ها برای کنترل سطح موشک ها و هواپیماها و همچنین قایق ها مورد استفاده بودند. آن ها می توانستند چرخش های بزرگی را به سرعت و با قدرت زیادی انجام دهند. در هواپیماهای امروزی و وسایل نقلیه باله های توازن اجزای اولیه و مهمی به شمار می آیند.

در جنگ جهانی اول فلتنر یک شرکت هوا فضا و هیدرودینامیک در آمستردام تاسیس کرد. در دهه ۱۹۲۰ او یک قایق دو دکله ساخت و دو استوانه ۵۰ فوتی بر آن نصب کرد ، و آن اولین سازه با پایه ریزی بر اساس سیستم اثر مگنوس (نوعی اثر مغناطیسی در علوم فنی) بود. این ایده زمانی به ذهنش خطور کرد که با همسرش در ساحل بودند. او از دانه های شن برای توصیف اثر مگنوس و تحقق آن ها به عنوان یک نیروی محرکه استفاده کرد.

آن کشتی / قایق «بادن بادن» نام گذاری شد و اقیانوس اطلس را در سال ۱۹۲۶ در نوردید. او می خواست از بادن بادن زیر بادهای سنگین استفاده کند ، اما یک طوفان در سال ۱۹۳۱ آن را تخریب کرد. یک کشتی تجاری به نام «باربارا» با همان الگو ها ساخته شد و به ایالات متحده آمریکا فروخته شد.

جنگ جهانی دوم:

در جنگ جهانی دوم او به رهبری Flugzeugbau GmbH یک شرکت با تخصص هلیکوپتر سازی تاسیس می کند. آنتونی فلتنر به خاطر اختراع مشهورش یعنی ونتیلاتور یا نوعی دستگاه تهویه هوای دواری که ساخته بود نام برده شد. این دستگاه تهویه هوای او در اوتوبوس ها ، ون ها ، قایق ها ، وانت های باربری و کامیون ها برای همکاری جهت خنکسازی هوا بدون مصرف انرژی استفاده می شد.

این دستگاه های تهویه ساخته شده توسط فلتنر هنوز در بریتانیا تولید و استفاده می شوند. با ثروتی که فلتنر از فروش و تجارت با دستگاه های تهویه هوا پیدا کرده بود هلیکوپتر را برای اولین بار در تاریخ تولید کرد که البته در این راه همسرش لیدیا – Lydia که یک یهودی اما ضد صهیونیست بود، همراهی اش می نمود.

هلیکوپترهای فلتنر تماما برای ارتش آلمان نازی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده بودند، همچنین برای نیروی دریایی و زیر دریایی آلمان نازی یعنی گریکزمارینه نیز مورد استفاده بودند. به خاطر برخی ارتباطات شخصی اش با هاینریش هیملر، فرمانده وافن اس اس مردان او فلتنر و همسرش را در سوئد و در طول جنگ جهانی دوم اسکورت و پشتیبانی و حفاظت جانی می نمودند.

معتمد و شریک او یعنی دکتر کرت هوهِنِمسر – Dr. Kurt Hohenemser یک مهندس درخشان و کامل بود که از قضا اطلاعات لازم برای توسعه هلیکوپتر های فلتنر را در در اختیار داشت. پدر دکتر هوهنمسر نیز یک یهودی بود اما همچنان ضد صهیونیسم بود.

با وجود عدم ذکر این مسئله در منابع ، می توان به ضد صهیون بودن همسر فلتنر و شخص هوهنمسر پی برد چرا که در آلمان صهیونیست ها اصلا اوضاع مساعدی نداشتند و به نوعی ریشه کن شده بودند. خصوصا کسانی که می خواستند همانند هوهنمسر کارهای بزرگی انجام دهند.

همچنان این زوج در طول تصدی شان در زمان جنگ مصون باقی ماندند تا بر روی ارتقای هلیکوپتر به منظور استفاده نظامی برای ارتش آلمان کار کنند. زمانی که محصول نهایی یعنی Flettner Fl 282 ارائه شد ، می توانست مورد سرهم بندی و مونتاج قرار گیرد.

فلتنر و هوهنمسر اصرار داشتند که آنها تنها کسانی هستند که می توانند موناج هلیکوپتر فلتنر را با آن طراحی پیچیده ای که داشت انجام دهند. با این حال برنامه ای انبوه برای تولید ۱۰۰۰ دستگاه BMW ریخته شد ، که بعد از تخریب شدن کارخانه ی تعیین شده برای این کار به خاطر بمباران متفقین کاملا مختل شد.

پس از جنگ جهانی دوم:

پس از پایان جنگ جهانی دوم ، آنتون فلتنر در اردوگاه بازجویی داستبین در قلعه Kransberg نگهداری می شد. همانند شریک و معتمد خود دکتر هوهنسمر، فلتنر اولین مهاجر قانونی آلمان بعد از جنگ بود. بعد از ۱۹۴۵ میلادی مسیح فلتنر اختراعات بسیاری کرد و طی عملیات گیره کاغذی آمریکا که برنامه ای برای سرقت اطلاعات آلمان نازی و کوچاندن دانشمندان آن به آمریکا از ۱۹۴۳ به بعد بود به ایالات متحده سفر کرد.

او کمپانی Flettner Aircraft Corporation را تاسیس کرد و هلیکوپترهای توسعه یافته برای ارتش ایالات متحده تولید می کرد. شرکت فلتنر در ایالات متحده از نظر تجاری ناموفق بود ، اما کار او در حال اشتراک گذاری با نیروی هوایی ایالات متحده یا USAAF بود. سالها بعد اصول طراحی فلتنر در هلیکوپتر Kaman پیدا شدند، فلتنر طراح ارشد کامان – Kaman شد و نهایتا در سن ۷۶ سالگی مصادف با ۲۹ دسامبر ۱۹۶۱ در شهر نیویورک آمریکا درگذشت.


منابع:

  • مقاله ویکی پدیای انگلیسی درباره فلتنر
  • ویکی پدیای آلمانی و فرانسوی جهت تایید مطالب انگلیسی
  • Hubschrauber Museum Bückeburg

درباره ی سینا کارنلیوس

خدا در دهستان ما کشاورز است، خدا در کوچه ی ما کودکیست فقیر و در خانه ما زنی است مهربان و پدری است دلسوز، در دکان ها ترازو را میزان می کند و بر بند تاب با کودکانمان تاب می خورد ، بر روی سفره مان با کاسه ای خوراک و تکه ای نان می نشیند ولی ما نمی بینیم چون کور از ثروت ، کور از شهوت و کور از ناپاکی شدیم.

مطلب پیشنهادی

عربستان و جنایت در جمعه خونین ۱۳۶۶

در روز نهم مردادماه ۱۳۶۶ شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال ۱۴۰۷ قمری، هزاران زائر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

http://www.20script.ir